Ongeveer 6 minuten leestijd
Citaten van weleer
In 1992, of 6 BG (before Google), waren er slechts een handvol plaatsen waar u uw bedrijf kon vermelden.
Gouden Gids… advertenties in de plaatselijke krant… Misschien een prikbord bij de plaatselijke supermarkt of bibliotheek.
Vandaag de dag zijn er duizenden mogelijkheden om uw spreekwoordelijke visitekaartje aan de muur te hangen.
In de lokale SEO, een citaat is een vermelding van uw bedrijfsnaam en contactgegevens.
Maar helpen deze vermeldingen om verkeer naar uw website te leiden? Of zijn ze tijdverspilling?
Goede vibraties? Of gewoon achtergrondlawaai?
Laten we er eens induiken en een kijkje nemen.
Wat is een citatie?
Een citatie is een vermelding van uw bedrijf ergens op het internet. Of op een platform dat verbonden is met het internet.
Ze bevatten meestal uw naam, adres en telefoonnummer (NAW). Soms meer, soms minder.
De soorten plaatsen waar u citaten kunt vinden zijn
- Online telefoongidsen
- Websites
- Apps
- Kaarten, en
- Sociale media platforms.
Het toevoegen van uw bedrijfsgegevens aan dergelijke online prikborden is heel zinvol, toch?
In de oude dagen van SEO was dit bijna het enige wat u hoefde te doen om een impact te zien.
Maar de dingen zijn veranderd. HEEL VEEL.
Zoekmachines zijn veel geavanceerder. Ze gebruiken complexe algoritmen om rekening te houden met meer dan 200 bekende rankingsignalen en inzichten in gebruikersgedrag.
Maar tellen citaties nog wel mee?
Zijn citaties belangrijk voor lokale SEO?
Natuurlijk. Citaties zijn nog steeds een van die ranking signalen.
En zelfs als je zoekmachines buiten beschouwing laat, zijn ze nog steeds belangrijk.
Laten we ons even richten op mensen, niet op bots. Of rankings.
Mensen zoeken informatie in directories. Ze gebruiken kaarten om bedrijven te vinden.
En zo helpen citaties mensen om lokale bedrijven te ontdekken.
In feite, 93% van de consumenten gebruikt online zoekopdrachten om een lokaal bedrijf te vinden.
Het is dus logisch dat u uw bedrijf op deze plaatsen wilt laten verschijnen.
En dat alle gegevens zoals contactgegevens, openingstijden en aangeboden diensten up-to-date zijn.
Anders zult u potentiële pitstoppers irriteren.
86% van de consumenten leest recensies over lokale bedrijven.
Vaak verschijnen er negatieve recensies omdat de openingstijden niet kloppen. Dat leidt ertoe dat ontevreden klanten naar een gesloten winkel gaan.
Piggy backing
OK, terug naar de ranking op zoekmachines.
Heel vaak zul je zien dat dezelfde platforms de top plek innemen voor sommige van je meest gewenste zoekwoorden.
“Beste ijs in Utrecht”, bijvoorbeeld.
Kolossen als TripAdvisor of Facebook claimen dat waarschijnlijk, ellebogen uit elkaar dus.
Ook “lokale loodgieter Driehuis” zal ongetwijfeld mogen rekenen op de aandacht van de grote platformen.
Dus piggybacking is alles over het krijgen van een vermelding op deze sites. If you can’t beat them, join them.
Dus, zijn lokale citaten nog steeds een ranking factor?
Ongetwijfeld een veelbesproken onderwerp onder het genot van ambachtelijk bier en pizza op de maandelijkse SEO meet-up.
Het eenvoudige (en eerlijke) antwoord is zeker, ja.
Hoe belangrijk die factor is, is de echte vraag.
Sommige search marketeers geloven dat het belang aan het afnemen is.
Waar anderen zullen vasthouden aan het belang van hoge kwaliteit, goed onderhouden accurate listings in de hele searchosphere. Dat woord heb ik verzonnen.
In feite, een flink aantal nog steeds getuigt van hun waarde. Omdat “Consistentie van citaties” op nummer 5 kwam in Moz’s 2020 industrieonderzoek naar wat SEO-professionals geloven dat lokale rankingfactoren zijn.
Meerdere, echte vermeldingen van uw bedrijf uit geloofwaardige bronnen en met betrekking tot uw branche en locatie … Nou, hoe kan dat niet helpen?
Wat zegt Google over citaten?
Ah, ik zie dat je je informatie graag direct van de bron hebt.
Nou, daar is deze bron het helemaal mee eens.
In deze video over het verbeteren van uw lokale ranking op Google, vertelt de aardige behulpzame dame ons
“Ten eerste, zorg ervoor dat al uw bedrijfsinformatie volledig is. Het is belangrijk om accurate informatie te hebben, waaronder uw telefoonnummer, adres en bedrijfscategorie. Controleer uw openingstijden om er zeker van te zijn dat ze correct zijn.”
In dit ondersteunende artikel over het verbeteren van uw lokale positie op Google, zeggen ze ook
“Bedrijven met volledige en nauwkeurige informatie zijn gemakkelijker te matchen met de juiste zoekopdrachten.”
Dus dat lijkt vrij duidelijk, zou je niet zeggen?
Citaties vs backlinks
Je denkt misschien. Ah, maar ik heb gehoord over het bouwen van veel backlinks voor SEO en is het niet een beetje, nou ja, spammy?
Ja, dus, dit is dat niet. Black hat’ SEO technieken zoals het bouwen of kopen van een hoop spammy links terug naar uw site is een echt slechte zet.
Het is niet alleen ineffectief als SEO strategie, maar het kan je site ook in grote problemen brengen.
Dat gezegd hebbende, ter informatie, elke link naar uw site is een ‘backlink’.
Citations kunnen wel of niet daadwerkelijk teruglinken naar uw site. Ze kunnen ook alleen details weergeven.
In een moz-community post, legt Miriam Ellis citaties als volgt uit
“Een citaat wordt gedefinieerd als een webgebaseerde verwijzing naar de volledige of gedeeltelijke NAW (naam, adres, telefoon) van een lokaal bedrijf. Een citaat hoeft geen link naar de website van het bedrijf te bevatten. Een blogger kan bijvoorbeeld de naam en het adres van uw restaurant vermelden, het telefoonnummer weglaten en niet linken naar de website van het restaurant en dat telt nog steeds als een citaat.”
En zo ziet u hoe waardevol nauwkeurige citaten kunnen worden als een representatie van uw bedrijf.
Fouten gebeuren
Facebook zei dit, Google zei dat. TripAdvisor rolde gewoon met zijn ogen.
We moeten jullie allemaal samenbrengen en dit voor eens en altijd uitpraten.
Inconsistente gegevens kunnen verschijnen op alle verschillende platforms.
Er zijn er honderden, dus het is niet moeilijk. Maar het is belangrijk om onnauwkeurigheden aan te pakken, anders kan het fout gaan.
En, een beetje zoals met een natte Mogwai, krijg je een stel vreemd uitziende citatiegremlins die overal opduiken.
Hier zijn een paar redenen waarom inconsistenties vaak voorkomen:
- Het bedrijf verhuist
- Het bedrijf verandert van eigenaar
- Bedrijf verandert van management
- Bedrijf verandert van naam
- Multisite locaties openen/sluiten
- Openingstijden veranderen vaak
- Suggesties van gebruikers automatisch geaccepteerd
- Dubbele vermeldingen per ongeluk gemaakt
- En nog veel meer
Tips bij het opbouwen van lokale citaties
#1 Begin met GMP
Begin met uw Google Business Profile. Het is veruit de belangrijkste bron. Vul het zo volledig en nauwkeurig mogelijk in. En zorg ervoor dat je het regelmatig onderhoudt en bijwerkt.
#2 Kwaliteit niet kwantiteit
Laten we duidelijk zijn. We zijn niet op zoek naar duizenden vermeldingen in gidsen. Het doel is om onze bedrijfsinformatie nauwkeurig en consistent gepubliceerd te krijgen op relevante, betrouwbare platforms.
#3 Relevantie is de sleutel
In navolging van de kwaliteit, moet u zich richten op relevante vermeldingen. Er zijn duizenden plaatsen waar u uw bedrijf kunt vermelden of een vermelding kunt krijgen. Maar degene die gerelateerd zijn aan uw geografische locatie en industrie zijn het belangrijkst.
#4 Gebruik software voor het beheer van vermeldingen
Voor de meer niche-vermeldingen moet u deze handmatig indienen. Of wij kunnen dit voor u verzorgen als onderdeel van een SEO-pakket.
Echter, het handmatig indienen van dezelfde gegevens bij de belangrijkste sites, en ze regelmatig onderhouden, is niemands idee van plezier.
Stelt u zich voor dat u meer dan 50 platforms handmatig moet updaten elke keer dat u bijvoorbeeld de openingstijden van uw restaurant moet aanpassen. Urgh.
In plaats daarvan, vraag ons over seo console.
Het is een efficiëntere manier om je listings te beheren. En stelt u in staat om iets beters te doen in de avond!