Voor de derde keer in 2019 heeft Google een wereldwijde update van zijn kernalgoritme gepubliceerd.

Wat betekent dat?
Het kernalgoritme is de formule die wordt gebruikt om te bepalen waar pagina’s op Google worden gerangschikt. Google past eigenlijk altijd aan en experimenteert met deze formule. Google heeft in 2017 31.584 op experimenten gebaseerde zoekopdrachten uitgevoerd. Dit resulteerde in 2453 wijzigingen in hun algoritme. Dat is ongeveer 7 per dag! Maar deze grote updates zijn iets anders dat kan leiden tot grote opschudding van de ranglijst. Google heeft niet de neiging om specifiek te zeggen waar hun veranderingen op gericht zijn, maar de trend tot nu toe dit jaar betreft het verbeteren van de E-A-T en inhoud van websites.

Wat is E-A-T?
E-A-T in SEO staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness.
Het is nauw verwant aan wat Google de pagina’s “Uw geld of uw leven” (YMYL) noemt. YMYL-pagina’s bevatten pagina’s over medisch advies, juridisch advies, financieel advies, dat soort dingen. Alles dat een positief of negatief effect kan hebben op het geluk, de gezondheid en de welvaart van een gebruiker.

Boost voor video?
SEO’s verwerken nog steeds de impact van de update van september. Maar een interessante observatie is dat Google de relevantie lijkt te hebben vergroot die het aan video-inhoud toewijst voor veel informatieve zoekwoorden.

Wat raadt Google u aan?
De aanbevelingen van Google voor webmasters en SEO’s waarvan de websites zijn getroffen door een Google Update zijn als volgt: “We raden u aan u te concentreren op het bieden van de best mogelijke inhoud.”

Inhoud & kwaliteit:
Biedt de website originele inhoud van hoge kwaliteit die niet zomaar ergens wordt gekopieerd? Zijn de paginatitel en de beschrijving aantrekkelijk en weerspiegelen ze de inhoud? Als u een webmaster was, zou u de inhoud dan delen met vrienden?
Expertise:
Is de inhoud betrouwbaar? Bevat de pagina fouten? Zou u, als webmaster die via Google search op de pagina aankomt, de website vertrouwen die u vindt?
Presentatie & productie:
Lijkt het erop dat de inhoud goed is onderzocht en goed is geproduceerd – of lijkt het massaal geproduceerd voer te zijn? Zijn er teveel advertenties? Wordt de pagina op alle apparaten correct geladen?

Concurrerende vergelijking:
Biedt de website meerwaarde in vergelijking met zijn concurrenten? Voldoet de inhoud aan de verwachtingen van de gebruiker?

SEO is doorlopend onderhoud, geen verkoopinstrument voor de korte termijn
Naast het wijzigen van de magische formule van Google, veranderen ook de bedrijven van de klant. Hun producten veranderen, de industrie verandert. Hun klanten veranderen, hun concurrenten veranderen. SEO is een poging om tijdens deze veranderingen zo relevant en gezaghebbend mogelijk te blijven.

Meer verkeer is een bijproduct van verbeterde rankings en een bijproduct van de hele relevantie en autoriteitsformule. SEO vergt in de praktijk voortdurend onderhoud dat de gebruikerservaring, relevantie en autoriteit verbetert.

Google gebruikt meer dan 200 rangschikkingsfactoren in zijn berekeningen.
Op welke moeten u zich eerst concentreren?